تعلیم و تربیت پویا و خلاق
جهان علمی و اجتماعی ما، پُر از مسائلی است که برای حلّ آنها نیاز به روشهای جدید داریم. با توجه به وضعیتی که در جهان پیچیده و پُرشتاب به وجود آمده است و با پیدایش نیازهای مادی و معنوی جدید، تجدید نظر در روشهای تربیتی و نظام تعلیم و تربیت، ضرورتی حیاتی پیدا کرده است. پژوهشهای متعدد نشان داده است که خلاقیت در انسان به معنای پویائی، ابداع، نوآوری، ابتکار و بازسازی مجدد (بودو، 1358) در تمام ابعاد با شدّت و ضعف «بالقوه» و «پرورشپذیر» وجود دارد. بنابراین یک نظام تربیتی که پرورش خلاقیت را یکی از اهداف خود قرار داده است، باید از روشهایی استفاده کند که باعث پرورش خلاقیت گردند:
الف) روشهای پویا و ایستا: پژوهشگران، جامعهشناسان و کارشناسان تعلیم و تربیت، روشهای تربیتی «پویا» را (در مقابل روشهای «ایستا») در پرورش خلاقیت، عاملی بسیار اساسی و مهم میدانند. (نلر، 1369). در روشهای تربیتی پویا، نظام تربیتی در پی رشد دائمی فرد و جامعه است در حالی که در نظام تربیتی «ایستا» هدف، حفظ فرد و جامعه، آنچنانکه هستند، میباشد. در یک نظام آموزش و پرورش پویا، هدف، کشف پرورش استعدادها، بهویژه استعدادهای خلاق انسان است. چنین نظامی متعهد است که شرایطی فراهم سازد تا فرد و جامعه از سلامت و کارائی بیشتری برخوردار شوند. این در حالی است که یک نظام تربیتی «ایستا» به دنبال این است که استعدادهای افراد را در قالبهای موجود شکل دهد.
پژوهشها نشان دادهاند که افراد پرورشدهند? پویائی و خلاقیت، در برقراری ارتباط و آموزش از روشهای خاصّی استفاده میکنند. این افراد غالباً «ارتباطی پویا و خلاق» با یادگیرندگان برقرار میسازند بدین نحو که:
1- کنجکاوی را به صورتهای مختلف در آنها تقویت و پایدار میکنند.
2- آنها را از راههای مختلف به پیدا کردن راه حلهای جدید تشویق میکنند.
3- «پیشقدمی» و «خودجوشی» را در آنها تقویت و تثبیت میکنند.
4- اعتماد به نفس و احترام به خود را در آنها پرورش میدهند.
5- استقلال و آزادی لازم را برای انجام فعالیتهای منطقی و تجربی در اختیارشان میگذارند. (شهر آرای، مهرناز1381:93)
در کنار این اقدامات، یک نظام تعلیم و تربیت پویا در ارتباط عاطفی- آموزشی از روشهای زیر استفاده میکنند:
ب) تشویق پویائی و خلاقیت: پژوهشهای انجام شده نشان داده است که افراد پروشدهند? پویائی و خلاقیت، در کنار نگرش مثبتی که نسبت به پویائی و خلاقیت دارند، ارتباط عاطفی عمیقتری با یادگیرندگان برقرار میسازند و همین موجب تقویت روحی? جستوجوگری آنها میگردد.
پ) استفاده از حواس: پرورشدهندگان خلاقیت، تا زمانی که یادگیرندگان به «تفکر انتزاعی» نرسیدهاند، به پرورش حواس و استفاده از آنها توجه خاصّی دارند. آنها یادگیرندگان را به مشاهد? طبیعت و پدیدههای طبیعی تشویق میکنند و استفاده از وسایل کمکآموزشی سمعی و بصری را به مخاطبین توصیه میکنند.
ت) استفاده از روش بحث و گفتوگو: در یک نظام تربیتی پویا و خلاق، سخنان خودجوش، گفتوگوهای آزاد و متفاوت که نیاز به داد و ستد اجتماعی دارد، اهمیت فراوانی دارد. این افراد درس را با مطرح کردن سئوالات آموزشی که فراگیر را به تفکّر وادار میسازد، شروع میکنند.
ث) فراهم آوردن فعالیتهای مبتنی بر تجربه: معتقدان به تفکّر خلاق بر این باورند که امکان «تجربه و آزمایش کردن» را به فراگیر دهند و خطاهای آنان را به عنوان فرایندی آموزنده در مسیر یادگیری میپذیرند و آنها را با سرزنش دلسرد نمیکنند.
ج) استفاده از روش تدریس «شاگردمحور»: در پژوهشی که دربار? خصوصیات معلمان خلاق انجام شد، بسیاری از معلمان پرورشدهند? خلاقیت بر این باورند که «دانستن یک فرایند است، نه یک نتیجه». این معلمان مخالفت خود را با روش تدریس «معلممحور» که عمدتاً بر تقلید و انتقال اطلاعات قالبی و از پیش طرح شده است، اعلام کردند. (همان منبع، ص95)
چ) «سیّالسازی» یا «کنکاش ذهنی»: در این روش به یادگیرندگان فرصت میدهند تا در جوّی آرام، به طور عمیق فکر کنند و بعد از در نظر گرفتن عوامل و جوانب مختلف، موضوع یا مسئله و جواب یا نظر خود را آزادانه مطرح کنند و سپس تأملی معقول و منطقی به گونهای که ارزیابی مانع ارائ? آزاد نظرات و افکار نشود، مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند.
ح) استفاده از «تفکّر واگرا» به جای استفاده از «تفکّر همگرا»: پژوهشهای زیادی نشان دادهاند که متصدّیان امر آموزش، از «تفکّر واگرا» استفاده میکنند. در این نوع تفکّر که آن را «تفکّر آفریننده» نیز مینامند، تعداد و تنوع جوابها مورد نظر است و یادگیرنده به دنبال کشف روابط جدید بین پدیدهها است. روابطی که به طور معمول نامربوط و نامتجانس ترکیب شدهاند. اما در «تفکّر همگرا» یادگیرنده در چارچوب دادههای معیّن و از پیش تعیینشده به بررسی میپردازد و از بین جوابها یکی را انتخاب میکند.
خ) توجه به تفاوتهای فردی یادگیرندگان: مطالعات مختلفی نشان داده است که افراد پرورشدهنده که یک نظام پروشدهنده خلاقیت به تفاوتهای فردی یادگیرندگان در ابعاد مختلف پرورشی و آموزشی توجه خاصّی دارند و در نتیجه، انتظار «همنوائی» نیز در اینگونه نظامها کمتر است. آنها نه تنها همنوائی را تأئید نمیکنند، بلکه توجه خاصّی به فردیت و منحصر به فرد بودن هر یک از فراگیران دارند، از اینرو روشهای آموزشی خود را با روانشناسی تحوّل جسمانی ـ روانی و وضعیت اجتماعی و فرهنگی تطبیق میدهند.
د) روش ادار? کلاس: یک نظام تعلیم و تربیت پویا و معتقد به خلاقیت، کلاس را به عنوان یک اجتماع کار، با تفاوت کار فردی و گروهی رهبری میکند تا ضمن برقراری «آزادی» معقول، هرج و مرج پیش نیاید.
نتیجهگیری:
با بررسی نظامهای مختلف روانشناسی- تربیتی متوجه میشویم که هم? نظامهایی که خلاقیت را مورد بررسی و کنکاش قرار دادهاند، در خصوص مفهوم خلاقیت، شیوههای پرورش و ویژگیهای افراد خلاق، دارای یکسری مفاهیم و راهکارهایی هستند. لذا برای حلّ مسائل علمی و اجتماعی، روشهایی را ارائه میکنند، که در استفاد? هر چه بهتر از نیروهای ذهنی، فرصتها، استعدادها و توان افراد، یاریرسانمان باشد. برای رسیدن به این هدف، توجه به بحثهای نظری در مورد خلاقیت و فلسف? هر کدام از این نظریهها، یک ضرورت تلقّی میشود و سپس باید برای رسیدن به هدف، به روشهای پرورش خلاقیت که در یک «نظام تربیتی پویا و خلاق» متبلور میشود، توجه خاصّی داشت.
.: Weblog Themes By Pichak :.